Comunitatea de lupta impotriva politicii de creditare ale Bancii Comerciale Romane, Credit BCR, BCR, OUG 50/2010 Credit BCR, bcr

Cazare in Bucovina
Asociatia pentru Protectia Clientilor Bancari

Cum procedeaza BCR ca sa “rezolve” problema contractelor de credit fara consultarea clientilor

Clienţii BCR cu contracte de credit în derulare sunt aşteptaţi la ghişeele băncii, în perioada 13-19 septembrie 2010, pentru semnarea actelor adiţionale prin care respectivele contracte s-ar alinia, potrivit reprezentanţilor băncii, la prevederile OUG nr.50/2010. „Mobilizarea generală” este valabilă pentru clienţii cu contracte de credit/descoperit de cont, încheiate înainte de 21.06.2010.

Din informaţiile cuprinse în invitaţia transmisă de BCR reiese că prezentarea la ghişeu este pur formală, întrucât actele adiţionale sunt deja redactate după „inspiraţia” bancherilor. De menţionat este faptul că nu se acordă nicio şansă clienţilor de a-şi exprima opinia şi de a-şi negocia dobânzile sau comisioanele, cu toate că sunt parteneri contractuali cu drepturi egale.

În spiritul acestei idei, Adrian Matei, unul dintre cititorii revistei economice FINANCIARUL, ne-a relatat într-o scrisoare deschisă dificultăţile cu care se confruntă clienţii în relaţia cu BCR:

„Atat în mesajul SMS primit pe telefonul mobil cât şi în notificarea scrisă primită de clienţi, BCR ne invită în perioada 13 – 19 septembrie la sedii pentru alinierea contractelor la OUG 50/2010. Aceasta perioadă reprezintă ultimele 7 zile din cele 90 oferite creditorilor de OUG 50/2010 pentru asigurarea conformităţii contractelor cu dispoziţiile ordonanţei.

În această perioadă trebuie să luăm actele adiţionale şi să comunicăm opţiunea de acceptare sau neacceptare a noilor condiţii. Deşi am încercat personal în timpul legal să obţin actele adiţionale, cu 30 de zile înainte de aplicare, angajaţii creditorului nu mi le-au pus la dispoziţie. Mi-au sugerat să vin când am fost notificat, în perioada 13 – 19 septembrie.

Daca luam în considerare ca 18 – 19 septembrie sunt sâmbătă şi duminică, consumatorii au la dispoziţie doar 5 zile pentru a se alinia prevederilor Ordonanţei. Este imposibil ca în 5 zile creditorul să ofere consumatorilor sute de mii de acte adiţionale. Există posibilitatea ca anumiţi consumatori să nu intre în posesia actelor adiţionale, datorită aglomeraţiei sau a unei organizări defectuoase a creditorului.

Este ilegal ca un consumator să aibă la dispozitie doar 1 – 5 zile pentru a primi actele adiţionale şi a comunica opţiunea de acceptare sau neacceptare.
Conform OUG 50/2010, BCR avea obligaţia ca înainte de expirarea celor 90 de zile din termenul oferit de Ordonanţă, cu cel putin 30 de zile înainte de acest termen limită (20 septembrie) să trimită consumatorilor actele adiţionale.

Banca Comercială Română se comporta într-un mod abuziv faţă de consumatori. Prin invocarea acceptului tacit în notificări şi încălcarea OUG 50/2010 referitoare la perioada în care trebuiă să ofere actele adiţionale, exercită presiune asupra consumatorilor, limitându-le semnificativ capacitatea de a lua o decizie în cunoştinţă de cauză.

Din informatiile pe care le am, majoritatea băncilor au trimis clienţilor actele adiţionale, numai BCR nu a trimis”, ne-a sesizat Adrian Matei, in scrisoarea deschisă.

Fie că semnaţi sau nu, actul adiţional intră în vigoare „prin acceptare tacită”

Mai mult, „în cazul nesemnării actului adiţional la contractul de credit/descoperitul de cont, modificările menţionate mai jos intră în vigoare prin acceptare tacită, în condiţiile legii”, se menţionează în comunicarea BCR.

Mulţi dintre clienţii instituţiei de credit şi-au exprimat deja dezacordul, pe forumurile dedicate persoanelor nemulţumite de abuzurile sistemului bancar din România, faţă de atitudinea BCR de a-i pune în faţa faptului împlinit.

Vă prezentăm în continuare principalele modificări ale contractelor de credit pe care clienţii BCR vor fi nevoiţi să le semneze, indiferent dacă sunt sau nu de acord cu ele, aşa cum reiese din informaţiile furnizate de reprezentanţii băncii:

1. Modul de calcul al dobânzii

„Pentru contractul de credit, rata dobânzii va fi raportată la fluctuaţiile indicilor de referinţă independenţi, ROBOR (pentru creditele acordate în Lei), EURIBOR (pentru creditele acordate în EUR), LIBOR (pentru creditele acordate în USD).

Indicii de referinţă vor fi făcuţi publici în toate unitatile teritoriale BCR, precum şi pe site-ul oficial al BCR la adresa www.bcr.ro. Astfel, dobânda de referinţă din contractul dumneavoastră de credit va fi formată, conform noilor prevederi legale, prin însumarea valorii indicelui ROBOR/LIBOR/EURIBOR cu valoarea diferenţei dintre dobânda de referinţă aplicabilă în baza prevederilor contractuale şi indicele ROBOR/LIBOR/EURIBOR.

La valoarea dobânzii astfel calculate se va adăuga marja fixă din contractul dumneavoastră de credit. Prin urmare, dobânda va fi egală cu valoarea indicelui ROBOR/LIBOR/EURIBOR + marja (formată din valoarea diferenţei dintre dobânda de referinţă aplicabilă în baza prevederilor contractuale şi indicele ROBOR/LIBOR/EURIBOR plus marja fixă din contract).

Cele de mai sus nu se aplică în perioadele în care dobanda prevazută în contractul de credit este fixă. Pentru descoperitul de cont, rata dobânzii va fi raportată la fluctuaţiile indicelui de referinţă independent, ROBOR 3M.

Indicele de referinţă va fi făcut public, la sedii şi pe site-ul oficial al băncii, astfel că veţi cunoaşte, în orice moment, evolutia dobânzii la credit.

Indicele ROBOR 3M este rata anuală de referinţă a dobânzii interbancare pentru depozitele în lei plasate la termen pe trei luni, publicată de BNR pe pagina de internet a acesteia şi pe pagina sistemului de difuzare a informaţiei Reuters „ROBOR” la ora 11.00 antemeridian (ora României).

Indicele de referinţă ROBOR se va revizui în prima zi lucrătoare bancară a lunilor Ianuarie, Aprilie, Iulie şi Octombrie, acesta fiind cel stabilit şi publicat de BNR în ultima zi lucrătoare a lunii precedente datei în care revizuirea se efectuează”.

2. Comisioane şi costuri

În ceea ce priveşte structura de comisioane şi costuri prevăzută în contractul de credit/descoperit de cont, reprezentanţii BCR se mulţumesc să comunice doar faptul că „va respecta prevederile OUG nr.50/2010”. În plus, se menţionează că „orice modificare ulterioară a valorii acestora va fi posibilă doar cu acordul dumneavoastra, exprimat prin semnarea unui act adiţional la contractul de credit/descoperit de cont”.

Articol preluat din http://www.financiarul.ro/2010/09/06/bcr-aliniaza-contractele-de-credit-la-oug-502010-fara-acordul-si-consultarea-clientilor/

Comments (42)

Marilena S.September 6th, 2010 at 6:25 pm

Drept dovada, legat de modul cum BCR relationeaza cu clientii, cand au aparut probleme si le-am solicitat raspunsuri la unele intrebari, ofiterul de credite m-a intrebat ca de ce am venit sa fac imprumut la banca lor, de parca acel contract era semnat numai de mine si “impotriva mea”.

mmmSeptember 6th, 2010 at 6:32 pm

trebuia sa-i spui marsh, pentru numai un caine se putea purta asa. si cand te gandesti ca-si iau salariul din banii nostri.

razvanSeptember 6th, 2010 at 7:52 pm

bcr este o haita de camatari!!! Camatarie legalizata!
Fugiti de aceasta banca de escroci! Ofiterul de credit este primul care va inseala! Refinantati-va la alte banci!!! Altfel ajungeti scavii acestor escroci… si chiriasi datori pe viata in propriile case!

SorinSeptember 7th, 2010 at 3:55 am

Va rog un sfat!!!

In cazul in care nu apucam sa semnam actul aditional din pricina multimilor, sper ca pot sa ii dau in judecata, luni 20 ianuarie!!! Sau sa ii dau saptamana asta, trimitandu-le o scrisoare si aticipand valmasala?

nikoSeptember 7th, 2010 at 5:37 am

din fericire legile sunt de partea noastra ,an curand nu va mai avea bcr nici un client singuri sio fac cu buna stinta ,pana si peste hotare sa dus vestea cu marsavia de la bcr .

SorinSeptember 7th, 2010 at 6:50 am

Copii ai durerii, am cosmaruri noaptea din cauza aditionalului astuia. Sper sa le stea in gat sefilor BCR!!!!! Visez de cateva zile ca stau la cozi de mii de persoane, si cu toate ca mi-am luat liber de la servici o saptamana, sa nu apuc sa mentionez pe actul aditional ca nu sunt de acord cu el si ca am trimis deja in acest sens catre banca o Sesizare! Sa ne ajute Dumnezeu sa trecem peste saptamana asta…

robertSeptember 7th, 2010 at 9:13 am

Buna ziua,

am un credit la BCR neperformant cu dobanda fixa in lei pe o durata de 10 ani. La final voi platii dublu si inca putin. Am vrut sa fac pe o perioada mai scurta, dar nu mi s-a aprobat. Pot sa fac ceva daca creditul este cu dobanda fixa?

Avram FanicaSeptember 7th, 2010 at 12:06 pm

mai oameni buni
conform art 95 alin 4 din oug50/2010

(4) Se interzice introducerea in actele aditionale a altor prevederi decat cele din prezenta ordonanta de urgenta.
Introducerea in actele aditionale a oricaror altor prevederi decat cele impuse de prezenta ordonanta de urgenta sunt considerate nule de drept.

asa ca pot bate ei campii cat vor in AA, dar daca sunt in afara OUG50/2010 degeaba le pun si nu le pot baga ca fiind acordare tacita :D

daca mie imi vor baga in AA altceva decat scrie in OUG50 ma duc si ii dau in judecata

Adonis MoacaSeptember 7th, 2010 at 12:36 pm

NESIMTITII, CUM ADICA, “DE CE A LUAT IMPRUMUTUL” ? Dar, ei de ce faceau reclama sa atrafga cat mai multi clienti? de ce au dat imprumuturi? …le-a convenit , nu? Ce sunt bancile, fara clienti? Nimic…..asa ca nesimtitul care v-a spus de ce ati luat credit le la BCR…TREBUIA BAGAT IN PI……MASII, ca i-a convenit sa ia bani in plus la salariu, pentru depasirea normei la clienti, incaltati cu DAE triplu, fata de ce povesteau in reclame…niste jigodii…fugiti de BCR, cat mai departe…mai mari nesimtiti si nestiutori de carte, nu am vazut……tot handicapatul este ofietr de crdite…daca ii intrebi ceva…iti indica asa e programul pe calculator…..ei nu fac decat sa adune niste hartii de la cei virtual prostiti, din disperare de a-si rezolva problemele….

Claudiu CSeptember 7th, 2010 at 3:35 pm

Am inteles ca vor vrea sa majoreze marja bancii prin actul aditional,pentru a reusi sa pastreze acelasi nivel de dobnada, iar in cazul in care nu sunt de acord cu conditiile, va trebui sa rambursez imprumutul in cateva zile. nu am vazut actul aditional, dar am pe cineva la bcr, care mi-a spus care le e planul. Nu stiu daca e 100% legal, pt ca asta ar insemna ca ei pot modifica zilnic conditiile, iar daca eu nu sunt de acord, atunci sa le dau banii inapoi in cateva zile.

BalauruSeptember 7th, 2010 at 5:47 pm

Este sesizarea lui Horace din Grupul BCR. Asta este realitatea, isi bat joc de noi si de lege. Multumim mass-media pentru ca ne sprijiniti in acest demers. Imi este greata de banci. Dati-mi o lamaie ca iar vomit.

Felicitari credibcr.ro ati reusit sa treziti multa lume. Keep going!

GerulaSeptember 8th, 2010 at 5:35 am

BCR comite un abuz grav prin aceasta notificare. Este practica comerciala agresiva. In ea nu se vorbeste si ce are de facut un client care nu este de acord, procedura de respingere a ofertei. I se ofera consumatorului doar accepti – OK pentru noi, sau nu accepti – tot OK pentru noi ca este tacit. Se ascunde un lucru esential al notificarii. Respingeti, notificati de respingere si mergeti in instanta.

Barburas AlinSeptember 8th, 2010 at 2:44 pm

Tatal meu (decedat acum 2 ani) a luat un credit de nevoi personale de la BCR, in care mama mea e coplatitor. Din nefericire, asigurarea e facuta pe mama ( nu eram de fata sa ii destept atunci), deci tre sa il suporte. Ea e pensionara de boala, cu pensie de 500 de ron. Am incercat de nenumarate ori sa recalculeze astia rata sa o poata suporta femeia. E vorba de credit de 6 000 de ron, deci rata e mica, dar mare pt puterea mamei mele. De fiecare data , acceasi duma: sa ajunga cu ratele la zi si vedem ce putem face. NIMIC, de fiecare data. In concluzie, la plateste cate 50 de ron lunar, si o cam lasa in pace cu telefoanele. Faza e ca a primit si ea SMS cu notificarea asta. Mama e coplatitor, insa titular pe credit e tatal meu, actualmente decedat. Nu stiu legislatia, sunt zero si in domeniul bancar, insa nu vi se pare putred? Acuma sa semneze mortul hartiile alea? Sau mama? Cand e de semnat si de platit e luata in seama, cand e de cerut ajutor, ii spun ca nu e numele ei pe contract. Voi ce parere aveti? Ajutati-ma va rog, sunt pe spate cu treburile astea.
Va multumesc

mariusSeptember 8th, 2010 at 8:34 pm

am luat un credit acum 3 ani si as vrea sa il achit integral acum daca sa scos comisionul de rambursare,azi mi-a spus doamna de la banca sa vin dupa data de 13 ca inca nu sa scos.ce sa fac?sa astept?…ca poate ma duc dupa 13 si acolo e plin de clienti pt semnarea actelor aditionale.nu ma prea pricep la chestiile astea…dar dupa cate am vazut aici pe forum nu as vrea sa ma fraiereasca astia ca si asa m-am saturat sa platesc rata…dupa 4200 euro dau inapoi in 10 ani 8400…e absurd,,daca cineva e mai informat ca mine va rog sa ma ajutati.multumesc

monik_dascaluSeptember 9th, 2010 at 12:03 pm

Sa inteleg ca daca nu accept conditiile impuse in actul aditional si daca refuz sa semnez ..imi vor cere sa restitui imprumutul in cateva zile???? Doamne, e un haos! Chiar nu mai putem face nimic impotriva acestor abuzuri????

OanaSeptember 10th, 2010 at 8:58 am

Astazi am primit un “draft” al Actului Aditional…. Este de-a dreptul ridicol! O sa-l pun si la dispozitia Dv., sa vedeti cat de abuziv pot sa se comporte cu noi! Cine vrea sa-l primeasca, lasati mail-ul sa vi-l trimit. O zi buna!

EugenSeptember 10th, 2010 at 2:12 pm

Doresc si eu Actul Aditional. multumesc

EugenSeptember 10th, 2010 at 2:13 pm

marcu.eugeniu@yahoo.com

adminSeptember 10th, 2010 at 3:27 pm

Inca nu este actul aditional in sucursale. Am fost ieri la banca si nu aveau. Luni va fi …..

adminSeptember 10th, 2010 at 4:46 pm

De unde ai primit “draftul” am fost la banca si il primesc doar luni.

adminSeptember 10th, 2010 at 4:48 pm

Nu este asa. Nu iti vor cere sa restitui imprumutul.

robertSeptember 10th, 2010 at 6:53 pm

vor introduce comisionul de risc in comisionul de administrare asa banca nu va pierde nimic

dan bSeptember 12th, 2010 at 9:33 am

as dori si eu draftul. multumesc
danioanboariu@yahoo.com

Anamaria ISeptember 13th, 2010 at 10:17 am

as dori si eu draftul multumesc
n_anamaria77@yahoo.com

LucianSeptember 13th, 2010 at 10:44 am

As dori si eu draftul, multumesc frumos

xxonixx@gmail.com

claudiuSeptember 13th, 2010 at 5:34 pm

As dori si eu draftul, multumesc frumos
macleod_cl2000@yahoo.com

mirelSeptember 13th, 2010 at 6:38 pm

Act Aditional emis de BCR in baza oug 50/2010-Legal sau Ilegal?

Va supun atentiei noul Act Aditional la Contractul de Credit in conformitate cu oug 50/2010 emis de BCR , astept comentarii si ce ma sfatuiti sa fac in continuare .Marja in contractul de credit este 2,95 iar ABCR-ul propune 9,83,
comisionul de risc a fost adunat cu comisionulde administrare si a dat o noua valoare .Astept raspuns
Va multumesc!

BCRE•i
BANCA COMERCIALĂ ROMÂNĂ S.A.
SOCIETATE ADMINISTRATĂ ÎN SISTEM DUALIST
Bd. Regina Elisabeta Nr 5, Sector 3 Bucureşti
Înmatriculată la Registrul Comerţului: J40/90/1991
Înmatriculată la Registrul Bancar nr. RB-PJR-4Q-008/18.02.1999
Cod Unic de Înregistrare: 361757
Capital Social 1.030.209.375 lei
SWIFT:RNCBROBU
Telex 11994; telefon/fax: 021 312 6185
Site: http://www. bcr.ro
Înregistrată la Registrul de evidentă a prelucrărilor de date
cu caracter personal sub nr. 3776 şi 3772
Act aditional nr ….. la contractul de credit bancar pentru persoane fizice
nr. …………. din data de ………….
Intre:
– Banca Comerciala Romana S.A. societate administrata in sistem dualist, inmatriculata la
Registrul Comertului sub nr. J40190/1991, avand C.U.1. 361757, inregistrata cu nr. 3776 si nr. 3772 in
Registrul de evidenta a prelucrarilor de date cu caracter personal,cu sediul in Bucuresti, str. B-dul
Regina Elisabeta nr. 5, sector 3, denumita in prezentul contract “banca”, prin Sucursala/Agentia
Oltenita inmatriculata la Registrul Comertului sub nr. J51/101/1991 avand C.U.1. 1923870 cu adresa
Oltenita, B-dul Republicii nr.56, pe de o parte
si
– Dl (Dna) ………..legitimat cu B.L/C.l. …….. eliberat de …………la data
de ……… CNP ……………, cu domiciliul in localitatea ……..,
………………………………….. denumit(a) in prezentul contract “imprumutat”;
– Dl (Dna). legitimat cu B.L/C.l. seria _’ nr.
eliberat de la data de , CNP , cu domiciliul In
localitatea denumit in
continuare” “.,
– Dl (Dna). legitimat cu B.I.lC.1. seria _’ nr.
eliberat de la data de , CNP , cu domiciliul in
localitatea denumit In
continuare” “.,
– Dl (Dna). legitimat cu RL/C.I. seria _’ nr.
eliberat de la data de , CNP , cu domiciliul in
localitatea denumit In
continuare” “.,
– Dl (Dna). legitimat cu RL/C.l. seria _’ nr.
eliberat de la data de , CNP cu domiciliul in
localitatea denumit In
continuare” “.,
– Dl (Dna). legitimat cu RL/C.l. seria _’ nr.
eliberat de la data de , CNP , cu domiciliul In
localitatea denumit In
continuare” “.,
a intervenit urmatorul Act aditional:
De comun acord, partile au convenit ca la contractul de credit nr. …………….din data de…………….,
(denumit in continuare “Contractul”) si la Conditiile Generale anexate Contractului (denumite in
continuare “Conditii Generale”), parte integranta din acesta, sa intervina urmatoarele modificarii
completari:
1. Dispozitiile din Contract cu privire la dobanda curenta se modifica si vor avea urmatorul continut:
“La data semnarii prezentului Act Aditional nivelul dobanzii curente percepute conform Contractului si
dupa caz, a Actelor Aditionale ulterioare este de 17.05%.
Dobanda curenta aplicabila creditului in sold la data intrarii in vigoare a prezentului Act Aditional, in
perioadele de dobanda variabila se calculeaza in functie de cotatia indicelui de referinta independent,
ROBOR la 6 luni, la care se adauga 9.83 puncte procentuale malja pe an.
Valoarea marjei de mai sus este formata din diferenta dintre dobanda de referinta BCR administrata –
variabila – revizuibila semestrial perceputa de Banca conform prevederilor din Contract si indicele
ROBOR la care se adauga marja fixa prevazuta in Contract.
Marja astfel rezultata se va mentine fixa pe toata perioada de creditare.
Dobanda variabila se calculeaza in functie de cotatia ROBOR astfel:
– Se utilizeaza cotatia ROBOR la 6 luni stabilita si publicata de BNR, in data de 31/08/20 IO;
– Cotatia ROBOR se va modifica la fiecare 6 luni, intotdeauna in ziua corespunzatoare datei intrarii in
vigoare a Actului aditional, fiind cea stabilita in ultima zi lucratoare a lunii precedente datei in care se
face modificarea.
2. Dispozitiile din Contract cu privire la graficul de rambursare se modifica/completeaza cu urmatorul
continut:
” Rambursarea creditului, a dobanzilor, costurilor si comisioanelor aferente se face in conformitate cu
graficul de rambursare, parte integranta din prezentul contract.
Graficul de rambursare este valabil numai pana la urmatoarea schimbare a ratei dobanzii aferente
creditului sau a costurilor suplimentare in conformitate cu contractul de credit.
Banca va pune la dispozitia Imprumutatului, la cerere si gratuit, oricand pe intreaga durata a creditului un
grafic de rambursare/tabel de amortizare, pe hartie sau alt suport durabil conform deciziei
Imprumutatului. ”
3. Se introduc in Contract dispozitii cu privire la ordinea in care se vor efectua platile:
“Ordinea de recuperare a creantelor cuvenite bancii este urmatoarea, in ordinea vechimii: primele de
asigurare (daca este cazul), comisioane restante, dobanzi penalizatoare, dobanzi restante, credit restant,
comisioane curente, dobanzi curente, credit curent”.
4. Dispozitiile din Contract cu privire la dobanda anuala efectiva (DAE) se modifica (in cazul in care
aceasta era mentionata) sau se introduce o noua clauza (pentru contractele care nu aveau precizari cu
privire la DAE) cu urmatorul continut:
” Dobanda anuala efectiva (DAE), la data semnarii prezentului Act aditional, este de 21.82 % pe an.
DAE cuprinde toate costurile percepute de la data prezentului act aditional aferente creditului acordat
initial pentru perioada initiala de creditare. In calculul DAE au fost luate in considerare: dobanda anuala
si comisionul lunar de administrare credit.
I La calculul dobanzii curente din prezentul Act Aditional a fost luat in considerare nivelul dobanzii
percepute la data prezentului Act Aditional, astfel cum aceasta a fost redusa in baza prevederilor
Contractului sau dupa caz actelor aditionale ulterioare Contractului. Aceasta mentiune este valabila doar
pentru cazul in care beneficiati in prezent de o reducere a nivelului dobanzii conform Contractului sau
unor acte aditionale ulterioare acestuia. Astfel, la data expirarii perioadei de aplicare a reducerii nivelul
dobanzii curente indicate in prezentul Act Aditional va creste corespunzator cu valoarea reducerii de care
ati beneficiat.
5. Dispozitiile din Contract cu privire la costul total al creditului se modifica (in cazul in care acesta era
mentionat) sau se introduce o noua clauza (pentru contractele care nu aveau precizari cu privire la costul
total al creditului), cu urmatorul continut:
“Costul total al creditului pentru Imprumutat calculat la data semnarii prezentului Act aditional este in
valoare de 219349.39 RON format prin insumarea:
1) Valorii totale a dobanzilor
2) Valorii comisionului lunar de administrare credit
3) 2
Nivelul costului total nu cuprinde:
a) costurile contractului/politei/certificatului de asigurare pentru bunul adus in garantie, si costul
politei/politelor de asigurare de viata, costuri care nu pot fi mentionate in prezentul contract
datorita libertatii de alegere a societatii de asigurari, din lista societatilor de asigurari agreate de
Banca.
b) costurile cu asigurarile optionale
c) taxe, onorarii si costuri care nu sunt percepute de Banca in legatura cu incheierea, publicitatea
si/sau inregistrarea contractului de credit si a documetelor accesorii acestuia, inclusiv taxele
notariale.
Valoarea totala platibila de Imprumutat de la data semnarii prezentului Act Aditional si pana la achitarea
integrala a creditului este formata din insumarea valorii totale a creditului ramasa de achitat si costul total
al creditului pentru Imprumutat de la data semnarii prezentului Act aditional pana la data incetarii
contractului de credit.”
6. Dispozitiile din Contract cu privire la dobanda curenta in functie de serviciul datoriei sunt eliminate.
Dispozitiile din Contract cu privire la dobanda majorata vor fi inlocuite cu dispozitiile referitoare la
dobanda penalizatoare, care vor avea urmatorul continut:
“Doar in cazul in care Imprumutatul inregistreaza credit restant si, dupa caz, restante la alte sume decat
cele aferente creditului si prevazute in contract, se va aplica dobanda penalizatoare.
Dobanda penalizatoare se aplica, incepand cu prima zi de restanta, la valoarea ratelor de credit restante si,
dupa caz, la alte sume decat cele aferente creditului care sunt datorate si restante.
O suma se considera restanta, daca inregistreaza intarzieri la plata peste termenele stabilite.
Nivelul dobanzii penalizatoare este acelasi cu cel al dobanzii majorate prevazuta in Contract.
Rata dobanzii penalizatoare .aplicabila in cazul creditelor restante va fi mai mare cu 2 puncte procentuale
fata de dobanda curenta in cazul in care Imprumutatul sau sotul/sotia acestuia (i) se afla in una din
urmatoarele situatii: somaj, sufera o reducere drastica a salariului (cu cel putin 15%), concediu de boala
prelungit, divort, deces, (ii) informeaza Banca in scris cu privire la situatiile amintite si (iii) prezinta
documentele doveditoare.
Banca are dreptul sa aplice din nou prevederile referitoare la nivelul dobanzii penalizatoare, in cazul in
care documentele doveditoare isi inceteaza valabilitatea si/sau Imprumutatul sau sotul/sotia acestuia nu se
mai afla in una din situatiile mentionate mai sus.”
7. Dispozitiile din Contract cu privire la comisioane/costuri se modifica si vor avea urmatorul continut:
“De la data intrarii in vigoare a prezentului Act Aditional, pentru creditul pus la dispozitie Banca va
percepe urmatoarele comisioane:
2 Se completeaza cu alte componente, daca este cazul
a) comision lunar de administrare credit in valoare de 158.62 RON, reprezentand insumarea
comisioanelor lunare prevazute in Contractul de credit incheiat intre Imprumutat si Banca.
b) comision unic in suma de la EUR (echivalent RON) perceput pentru prestarea de servicii la
solicitarea imprumutatului sau codebitorului/codebitorilor.
Imprumutatul este de acord ca in cazul cererii sale scrise pentru un anumit serviciu care este cuprins
la data cererii in lista de tarife si servicii afisata la sediul Bancii, Banca sa perceapa comisionul unic
precizat mai sus.
O asemenea cerere scrisa a Imprumutatului, odata acceptata de catre Banca, va constitui Act aditional
la prezentul contract de credit.
c) comision de rambursare anticipata:
(i) Daca rambursarea anticipata intervine intr-o perioada in care rata dobanzii curente aferente
creditului este fixa:
– 1% din valoarea creditului rambursata anticipat, daca perioada de timp dintre rambursarea
anticipata si data convenita pentru incetarea contractului de credit este mai mare de un an;
– 0,5% din valoarea creditului rambursat anticipat, daca perioada de timp dintre rambursarea
anticipata si data convenita pentru incetarea contractului de credit nu este mai mare de un an;
(ii) Daca rambursarea anticipata intervine intr-o perioada in care rata dobanzii aferente creditului
nu este fixa, nu se va percepe comision de rambursare anticipata.
d)3 Datorii catre stat si cele impuse de lege, cum ar fi inscrierea la Arhiva Electronica de garantii
Reale.
In plus fata de comisioanele mentionate in prezentul contract Imprumutatul va mai suporta costurile
cu asigurarile, astfel:
– costul contractului/politei/certificatului de asigurare pentru bunurile aduse in garantie4
, in situatia in
care Imprumutatul nu opteaza pentru varianta in care Banca in calitate de coasigurat in certificatul de
asigurare sa achite primele de asigurare pentru imobilul adus in garantie
– costul politei/ politelor de asigurare de viata,
Costurile cu asigurarile nu pot fi mentionate in prezentul contract intru cat Imprumutatul are libertatea de
alegere a societatii de asigurari, din lista societatilor de asigurari agreate de Banca.
Pentru orice modificare a nivelului costurilor creditului, potrivit conditiilor contractuale, Banca se obliga
sa notifice Imprumutatul in scris sau, la cererea expresa a consumatorului, prin alta modalitate stabilita de
acesta si agreata de Banca si va pune la dispozitia acestuia un nou tabel de amortizare/ grafic de
rambursare.
8. Dispozitiile din Contract cu privire la notificarea in caz de modificare a continutului clauzelor
contractuale se modifica/completeaza cu urmatorul continut:
“Fara a prejudicia modificarile ratei dobanzii conform conditiilor contractuale, orice notificare cu privire
la modificarea continutului clauzelor contractuale referitoare la costuri va fi transmisa Imprumutatului cu
cel putin 30 de zile inainte de aplicarea acestora. Imprumutatul are la dispozitie un termen de 15 zile de la
primirea notificarii pentru a comunica optiunea sa. Neprimirea unui raspuns nu este considerata acceptare
tacita si contractul ramane neschimbat, Banca neavand dreptul de a penaliza Imprumutatul sau de a
declara creditul scadent.”.
9. Dispozitiile din Contract cu privire la notificarea in caz de schimbare a nivelului de dobanda pentru
creditele cu dobanda variabila se modifica si vor avea urmatorul continut:
“Pentru orice modificare a nivelului de dobanda datorita modificarii indicilor de referinta conform
3 Se aplica numai creditelor garantate in cazul in care clientul nu accepta asigurarea de imobil oferita
gratuit de catre Banca
4 Se aplica pentru contractele garantate cu garantii imobiliare
clauzelor contractuale, Banca va notifica lmprumutatul cu privire la valoarea platilor de efectuat dupa
intrarea in vigoare a noii rate a dobanzii aferente creditului, numarul si frecventa platilor, prin SMS la
numarul de telefon mobil declarat de catre client sau scrisoare, in cazul in care lmprumutatul nu a
declarat un numar de telefon mobil. Banca transmite notificarea la data aplicarii noii valori si pune la
dispozitia Imprumutatului informatii cu privire la valoarea platilor de efectuat dupa intrarea in vigoare a
noii rate a dobanzii aferente creditului si, in cazul in care numarul si frecvanta platilor se modifica,
informatii in legatura cu acestea.
Totodata, modificarea cotatiei ROBOR in functie de care se stabileste dobanda va fi facuta publica prin
afisarea in cadrul unitatilor teritoriale BCR si pe pagina de internet http://www.bcr.ro.
Imprumutatul se obliga sa instiinteze Banca in termen de 5 zile de la data modificarii! schimbarii
domiciliului si/sau a numerelor de telefon de contact (numar de telefon mobil, numar de telefon fix).
10. Se introduc/modifica in Contract dispozitiile cu privire la raportarea Imprumutatului la Biroul de
Credit S.A., Centrala Riscurilor Bancare si/sau alte structuri asemanatoare astfel:
,,Am luat la cunostinta ca in cazul nerespectarii graficului de rambursare, BCR va raporta la S.C. Biroul
de Credit S.A., Centrala Riscurilor Bancare si! sau alte structuri asemanatoare conform obligatiilor sale
legale.
Am luat la cunostinta faptul ca datele cu caracter personal sunt stocate in baza de date a S.C. Biroul de
Credit S.A. timp de 4 ani de la data ultimei actualizari, iar la Centrala Riscurilor Bancare timp de 7 ani de
la data ultimei actualizari.”
11. Dispozitiile din Conditiile Generale cu privire la Dobanda, inclusiv calculul Dobanzii anuale efective
(DAE), se modifica (in cazul in care acestea erau mentionate) sau se introduc clauze noi (pentru
contractele care nu aveau precizari cu privire la DAE), si vor avea urmatorul continut:
“Dobanda anuala efectiva (DAE) reprezinta costul total al creditului, exprimat in procent anual din
valoarea creditului total acordat.
In cazul creditelor de consum acordate persoanelor fizice, la calculul DAE nu se iau in calcul urmatoarele
costuri:
a) cheltuielile platibile de imprumutat pentru nerespectarea unuia dintre angajamentele sale stipulate in
contractul de credit;
b) costurile, altele decat pretul de cumparare, in cazul cumpararii de bunuri sau servicii, pe care
imprumutatul este obligat sa le plateasca, indiferent daca plata se face in numerar sau din credit;
c) costurile administrarii unui cont care inregistreaza atat operatiunile de plata, cat si tragerile, costurile de
utilizare a unui mijloc de plata atat pentru operatiunile de plata, cat si pentru trageri, alte costuri privind
operatiunile de plata atunci cand deschiderea contului este optiunea clientului.
d) costurile referitoare la cotizatiile datorate cu titlu de inscriere ca membru in asociatii sau grupari si care
rezulta din acorduri distincte de contractul de credit, chiar daca aceste subscrieri influenteaza conditiile de
credit;
e) cele legate de garantii sau asigurari optionale.
In cazul creditelor acordate persoanelor fizice, calculul DAE s-a efectuat avandu-se in vedere ca prezentul
contract va ramane valabil pentru toata perioada convenita de parti si prevazuta in acesta, iar
imprumutatul isi va indeplini obligatiile contractuale la termenele si la datele stipulate in contractul de
credit.
Modalitatea de calcul utilizata pentru determinarea dobanzii aferente creditului acordat este:
Sold cont imprumut x Rata anuala dob(%). X 30
Dob. datorata = ————————————————————–
360
In formula de mai sus, Rata anuala a dobanzii este egala cu dobanda curenta pentru creditul curent si cu
dobanda penalizatoare pentru creditul restant.
Dobanda datorata se calculeaza de banca de la data primei trageri din credit, inclusiv pentru perioada de
gratie, pana la data rambursarii integrale a creditului. Calculul se face zilnic utilizand soldul creditului.
Calculul dobanzilor se va efectua la numarul de zile de folosire a creditului, 30 zile in cadrul unei luni
atunci cand aceasta se aniverseaza raportat la un an calendaristic de 360 zile.
Eventualele dobanzi datorate bancii, care nu au putut fi incasate la scadenta, vor fi inregistrate in contul
“Dobanzi restante” si se va urmari recuperarea lor din incasarile imprumutatului.
In cazul creditelor care cuprind clauze care permit variatii ale dobanzii aferente creditului, dobanda
anuala efectiva se calculeaza pe baza ipotezei conform careia rata dobanzii aferente creditului si celelalte
costuri vor ramane fixe in raport cu nivelul initial si se aplica pana la incetarea contractului de credit.”
12. Dispozitiile din Conditii Generale cu privire la modificarea dobanzii pentru creditele cu dobanda
variabila se modifica si vor avea urmatorul continut:
“Modificarea dobanzii curente (%) conduce la recalcularea dobanzii datorate asupra soldului creditului
existent la data modificarii si graficul de rambursare se va regenera tinand cont de modalitatea de
rambursare aleasa de catre client prin contractul de credit (rate de tip anuitati sau rate de tip
descrescatoare).
Pentru creditele cu dobanda variabila, stabilita in functie de indicele de referinta ROBOR, nivelul
dobanzii se modifica numai in functie de evolutia acestuia.
Banca va informa Imprumutatul, pe hartie sau pe alt suport durabil, in legatura cu orice modificare a ratei
dobanzii aferente creditului cu privire la: valoarea platilor de efectuat dupa intrarea in vigoare a noii rate a
dobanzii aferente creditului, numarul si frecventa platilor – daca acestea se modifica.”
13. Dispozitiile din Conditiile Generale de Creditare cu privire la comisioane/costuri se
modifica/completeaza cu urmatorul continut:
“Comisionul lunar de administrare credit, este in suma fixa lunara si se calculeaza prin aplicarea unui
anumit procent la valoarea creditului prevazuta in contract. Clientul achita comisionul lunar de
administrare credit odata cu rata de credit si dobanda. Comisionul lunar de administrare credit se percepe
si pentru fractiunile din luna.
Comisionul de rambursare anticipata se calculeaza asupra sumei rambursate anticipat.
Comisioanele/costurile prevazute in contract se platesc de catre imprumutat si in perioada de gratie.”
14. Dispozitiile din Conditii Generale cu privire la rambursare a imprumutului si plata dobanzilor se
modifica/completeaza cu urmatorul continut:
“Imprumutatul este obligat sa asigure alimentarea contului curent, astfel incat in ziua scadenta din fiecare
luna, pe intreaga perioada de creditare, banca sa poata incasa dobanda datorata, comisionul lunar de
administare credit si rata de credit aferenta scadentei respective.
Comisionul lunar de administrare credit si dobanda datorata bancii se vor incasa lunar odata cu rata de
credit, la datele scadente prevazute in graficul de rambursare anexa la prezentul contract.
Imprumutatul are dreptul sa ramburseze anticipat integral sau partial creditul.
In acest sens, imprumutatul va comunica in scris bancii ca ramburseaza anticipat, integral sau partial,
creditul si depune in contul curent, in orice zi lucratoare, suma pe care doreste sa o achite in avans.
In functie de suma depusa, se va intocmi un nou grafic de rambursare, imprumutatul beneficiind de
reducerea echitabila a costului creditului prin recalcularea dobanzii aferente creditului in functie de noul
sold al acestuia si perioada ramasa pana la rambursare.
Rambursarea anticipata este admisa si considerata ca atare numai dupa achitarea integrala a datoriilor
restante si a dobanzilor curente calculate pana in ziua platii, in conditiile de costuri stabilite de banca.
Majorarea/diminuarea creditului aprobat initial pentru acelasi obiect de creditare, modificarea datelor de
acordare a creditului in cazul in care acesta se acorda in transe, amanarea la plata sau modificarea oricarei
alte clauze din contractul de credit va conduce la incheierea unui act aditional si, dupa caz, la intocmirea
unui nou grafic de rambursare.
In cazul rambursarii anticipate a creditului, a diminuarii creditului ca urmare a neutilizarii in termenul de
tragere, banca comunica imprumutatului in scris sau pe alt suport durabil noul grafic de rambursare,
acesta fiind opozabil imprumutatului fara indeplinirea altor formalitati.
Nerambursarea la termenele stabilite a ratelor de credit datorate conduce la inregistrarea acestora,
incepand cu ziua scadentei, in contul “Credite restante”.
In cazul in care la scadente le stabilite nu sunt rambursate ratele de credit si nu sunt achitate dobanzile si
comisioanele aferente, banca va comunica imprumutatului, si dupa caz, coplatitorului si garantilor,
printr-o scrisoare recomandata cu confirmare de primire, consecintele ce decurg din contractul de
imprumut, urmare nerespectarii obligatiilor asumate, in cazul intarzierilor la plata inregistrate la creditele
ipotecare/imobiliare.
Pentru intarzierile la plata in cazul celolalte credite, banca va comunica imprumutatului, si dupa caz,
coplatitorului si garantilor, consecintele ce decurg din contractul de credit constand in transmiterea
datelor negative la Biroul de Credit, in scris, telefonic, prin SMS sau e-mail, cu cel putin 15 zile
calendaristice inainte de data transmiterii.
Platile neefectuate, conform obligatiilor contractuale, ar putea sa aiba consecinte grave pentru Imprumutat
pornind de la raportarea la Biroul de Credit si Centrala Riscurilor Bancare si ajungand pana la executarea
silita atat a garantiilor cat si a patrimoniului personal. Totodata existenta unui istoric de creditare
nefavorabil poate ingreuna obtinerea de alte credite.
In cazul imposibilitatii Imprumutatului de a accepta majorarea dobanzii, Banca nu are dreptul sa denunte
unilateral sau sa rezilieze contractul fara o propunere, transmisa in scris, de reesalonare sau refinantare.”
15. Dispozitiile din Conditii Generale cu privire la drepturile/obligatiile Imprumutatului se
modifica/completeaza cu urmatorul continut:
“.1mprumutatul are dreptul:
sa fie informat: pe hartie sau pe alt suport durabil, in legatura cu orice modificare a ratei dobanzii
aferente creditului cu privire la: valoarea platilor de efectuat dupa intrarea in vigoare a noii rate a
dobanzii aferente creditului, numarul si frecventa platilor – daca acestea se modifica
de a primi la cerere, pe hartie sau pe alt suport durabil, in mod gratuit, pe toata durata contractului
de credit, graficul de rambursare.
In cazul in care intervin modificari contractuale impuse prin legislatie, nesemnarea de catre Imprumutat a
actelor aditionale aferente acestor modificari este considerata acceptare tacita. In acest caz se interzice
introducerea in actele aditionale a altor prevederi decat cele impuse prin legislatie. Introducerea in actele
aditionale a oricaror altor prevederi decat cele impuse prin legislatie sunt considerate nule de drept.”.
16. Dispozitiile din Conditii Generale cu privire la obligatiile Bancii se modifica/completeaza cu
urmatorul continut:
“Banca se obliga: sa informeze in scris imprumutatul pe hartie sau pe alt suport durabil, in legatura cu
orice modificare a ratei dobanzii aferente creditului cu privire la: valoarea platilor de efectuat dupa
intrarea in vigoare a noii rate a dobanzii aferente creditului, numarul si frecventa platilor – daca acestea se
modifica.
In conditiile permise de legislatie, la solicitarea expresa a Imprumutatului, Banca il va informa in
legatura cu orice modificare a ratei dobanzii aferente creditului in modalitatea convenita de comun acord.
La incetarea contractului de credit, inclusiv prin ajungere la termen, reziliere, denuntare unilaterala,
exercitarea dreptului de retragere ori a celui de rambursare anticipata din partea Imprumutatului, Banca va
oferi gratuit Imprumutatului un document care sa ateste faptul ca au fost stinse toate obligatiile dintre
parti. Totodata Banca va inchide si conturile creditului, fara a fi necesara depunerea unei alte cereri de
catre Imprumutat si ‘fara plata unor costuri suplimentare, cu exceptia urmatoarelor situatii: contul curent a
fost deschis anterior contractarii creditului, in vederea derularii altor operatiuni; la data incetarii
contractului de credit, contul curent este utilizat pentru alte servicii contractate de catre Imprumutat;
conturile sunt poprite sau indisponibilizate, conform prevederilor legale, pentru indeplinirea de catre
Imprumutat a unor obligatii asumate fata de creditorul insusi sau fata de terti.”
17. Dispozitiile din Conditii Generale cu privire la litigii se modifica/completeaza cu urmatorul
continut:
“Orice neintelegere, rezultand din interpretarea si/sau executarea prezentului contract, se va rezolva, pe
cat posibil, pe cale amiabila.
Pentru solutionarea pe cale amiabila a eventualelor dispute si fara a se aduce atingere dreptului
Detinatorului de a initia actiuni in justitie impotriva Bancii si intermediarilor de credit care au incalcat
dispozitiile legale referitoare la serviciile de plata si de creditare ori dreptului acestuia de a sesiza
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor cu sediul in B-dul Aviatorilor 72, sector 1,
Bucuresti, e-mail: office@anpc.ro. Detinatorul poate apela la mecanisme extrajudiciare de reclamatie si
despagubire, in conformitate cu Legea nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de
mediator. ”
18. Se introduc in Conditii Generale dispozitii cu privire la comunicari care vor avea urmatorul continut:
“Orice comunicare intre parti, referitoare la indeplinirea prezentului contract, trebuie sa fie transmisa in
scris, la adresele mentionate in preambul.
In cazul in care imprumutatul isi schimba domiciliul si efectueaza operatiuni la orice unitate teritoriala a
bancii, retinandu-se in sistemul informatic date despre ultimul sau domiciliu, banca transmite in mod
valabil notificarile la ultimul domiciliu cu exceptia cazului in care imprumutatul a solicitat expres sa se
transmita la o alta adresa de corespondenta .”
Prevederile prezentului Act aditional fac parte integranta din contractul de credit si din Conditiile
Generale anexate la Contract, celelalte prevederi ale acestuia ramanand nemodificate. Prin exceptie, in
cazul in care prevederi din contractul de credit si din Conditiile Generale anexate acestuia contravin
prevederilor din prezentul Act Aditional, vor prevala acestea din urma.
Prezentul Act aditional intra in vigoare la data de 20109/20 IO.
Prezentul Act aditional s-a semnat la data de _._1_._1_._._._, la ‘ in _._ exemplare
originale, toate avand valoare juridica egala, din care I exemplar original pentru banca, I exemplar
original pentru imprumutat, cate I exemplar original pentru fiecare coplatitor si cate I exemplar original
pentru fiecare garant. Prin semnarea prezentului Act aditional, declarI declaram ca am citit, inteles si miau/
ne-au fost explicate clauzele acestuia, pe care mi le insusesc/ ni le insusim in intregime.
BANCA COMERCIALA ROMANA S.A.
Functia, numele si semnaturile autorizate, Imprumutat, _
Coplatitori, _
Garanti, _

CRISTISeptember 14th, 2010 at 5:26 pm

Buna seara tuturor,
Sunt angajat Bcr si inca de la inceput vreau sa va asigur de faptul ca va inteleg ingrijorarile si frustrarile.
De 2 zile simt ca o iau razna avand in vedere sesizarile si reclamatiile clientilor. Insa daca bancii cf actului aditional i s-a permis sa majoreze marja initial fixa e datorita faptului ca ANPC a permis acest lucru….Va asigura ca banca face ceva legal si are mana libera de la ANPC si guvern…
Va doresc succes in rezolvarea reclamatiilor!!!

MighelSeptember 15th, 2010 at 5:28 am

Va multumim pentru informatii domnul Cristi sa intelegem ca Bcr-ul are mana libera sa faca cum vrea, pentru ca asa a spus anpc-ul, oug 50/2010 nu conteaza , textul acesteia este explicit legat de dobada si de comisioane , vad ca bcr-ul adauga noi paragrafe in oug 50/2010 care nu au fost scrise , atunci aceasta oug 50/2010 de ce nu a fost scrisa altfel si cum ne comvine noua clientilor ” de ce se da interpretari ale textului de oug 50/2010 numai cum convine unei parti sau alteia ?” Inca odata va spun ca oug 50/2010 se aplica dupa ureche , nicidecum dupa textul acesteia care reglementeaza clar ce trebuie modificat .Noi clienti de ce suntem batjocoriti si de banca si de anpc, si de aceasta tara in final.

PushiSeptember 16th, 2010 at 7:31 am

Ce parere aveti de afptul ca ne-au invitat la banca in perioada 13-19 sept cand de fapt 18-si 19 sept sunt zile libere si nu lucreaza decat anumite sedii pe care nu ni le-au precizat?

claudia b . zalauSeptember 16th, 2010 at 8:47 am

bcr nu te incapatana in a persista in incalcarea legii!!insatntele din toata tara vor face dreptate clentilor subjugati de dobanzile enorme si ilegale pe care le aplici dupa bunul tau plac!!!dobanda ta de referinta pe care o tot “invoci” nu a fost niciodata afisata la sediul tau dupa cum ne-ai informat cand am semnat nenorocitul de contract in 2008!!!angajati tai n-au stiut sa ne raspunda cand i-am intrebat din ce se compune!!!pai daca ii dupa cum sustin ei nu este calr ca avem de-a face cu dobanzi ilegale!aliniati contractele prevederilor OUG50/2010 si nu mai tot cautati portite de scapare,pentru ca in acest caz nu le veti gasi – legea e cat se poate de clara de data aceasta!!!!vom apela la instantele de judecata ,dar nu in ultimul rand la presa si vom transmite tuturor si peste hotare ce se intampla, ca sa afle toata lumea de “corectitudinea” d-voastra si de politica abuziva la care nu vreti sa renuntati!!!!si atunci o sa vedeti ce credibilitate o sa aveti!!!abia atunci ve-ti putea vorbi de pierderi!!!pt ca pana in acest moment trebuia sa aplicati doar legea!!!

Gabriela GvrlSeptember 16th, 2010 at 11:53 am

16.09.2010
Gabriela Gvrl.
Sunt si eu total nemultumita de reactia BCR la OG 50. Azi, 16.09.2010, am dat telefon la BCR Otopeni, unde am credit din 2007, si mi-au spus ca daca ajun azi 16 sau maine 17 am posibilitatea de a citi actul aditional inaintea semnarii, daca nu atunci el oricum va intra in vigoare din 20.09.2010. Iar despre “rectificarea ” dobanzii, comisioanelor… nici vorba.. doar se vor aduna toate(cat mai multe) intr-un singur comision cu alta denumire… rata mea ramane aceeasi… nici vorba de eliminarea comisionului de risc… “a fost prevazut in calculul initial al bancii” si cu asta basta…. Ma inscriu in grupul ANTI-BCR a avocatului Piperea si ii dam in judecata… Daca cineva are un draft al actului aditional pe Bucuresti/Ilfov va rog sa mi-l trimiteti si mie azi. maine… Va rog mult… Multumesc… Gabriela

Gabriela GvrlSeptember 16th, 2010 at 11:54 am

Adresa mea gabriela_gvrl@yahoo.com
multumesc…

CRISTISeptember 16th, 2010 at 6:04 pm

D-le Mighel as vrea sa va raspund la comentariul d-voastra si inca de la inceput doresc sa mentionez ca imi pare sincer rau ca sunteti batjocorit. Credeti-ma ca nici eu(ca cetatean) nu sunt incantat de prevederile OUG 50 si de ceea cea ce a generat aceasta. Vreau sa intelegeti ca ordonanta nu a avut nici pe departe ca scop PRINCIPAL diminuarea costurilor la credite ci comparatia cat mai facila a dobanzilor la credite(cele cu dobanzi variabile). Cine a emis aceasta ordonanta? Banca sau statul? Cine a decis diminuarea veniturilor bugetare cu 25% ? Sunt sigur ca daca romanii nu ar fi avut veniturile diminuate totul era ok si 80% dintre clienti si-ar fi platit linistit ratele. Va propun spre reflectie o intrebare: Cum credeti ca vor evolua indicii de referinta BNR(care dupa 20.09.2010 vor face parte din evolutia dobanzilor variabile) ? Sa speram ca statul va gestiona pe placul clientilor dobanzile la credite. Ok sunt de acord cu d-voastra ca marja initial stabilita nu ar tb modificata(din perspectiva unui client) insa cred ca banca(Bcr) are spatele acoperit si asa cum v-am mai spus, si ma repet din nou, aceasta are mana libera.(cu conditia ca dob. sa nu depaseasca valoarea actuala). D-voastra credeti ca Banca nu ar elimina comisionul de risc(sau orice alta clauza) daca asa ar trebui? La ce risc enorm s-ar expune daca actul aditional nu ar fi legal? Ar fi necesar doar un singur precedent si atunci toti clientii ar fi beneficiat automat datorita precedentului. Oricum ar fi retineti ideea ca vinovatul real e statul si nu banca!!!! Si inca ceva: daca nu ar fi fost aceasta ordonanta ati fi fost multumit de ctr initial semnat?
Toate cele bune!

NU MAI POT DE BINE???????September 16th, 2010 at 6:34 pm

Mi se pare ca acest site este compromis , si cred ca este gestionat de cineva din ubra de la bcr, pentru a sti cum sa contracareze intentiile celor ce incearca sa-si rezolve nedreptatea facuta de banci cu privire la credite.
D-ul Cristi, face niste precizari despre anumite persoane care spun ce au pe suflet pe acest site, de parca ar sti despre cine este vorba.Poate ma insel eu, nu stiu???????????????? Vom vedea????????????
Va adresez si eu o intrebare, de ce tineti cu tot dinadinsul sa convingeti pe cineva ca aveti dreptate????????????

MighelSeptember 16th, 2010 at 7:13 pm

D-ul Cristi cititi cu atentie mai jos ce este afisat pe site-ul ANPC. O fi corecta informarea lor, ce ziceti???

Sfaturi pentru consumatori la semnarea actelor aditionale de modificare a contractelor de credit

In aceasta perioada creditorii emit consumatorilor care au credite acte aditionale de modificare a contractelor in conformitate cu prevederile OUG 50/2010.

Ce modificari trebuie sa cuprinda actul aditional?

Principalele modificari sunt cele legate de formula de calcul a ratei dobanzii variabile si de comisioane.

In contractele de credit cu dobanda variabila, dobanda va fi raportata la un indice de referinta variabil (ROBOR, EURIBOR, LIBOR, rata dobanzii de referinta a BNR functie de moneda creditului) si o marja fixa a bancii care nu va putea fi majorata pe toata durata derularii contractului, putand fi insa redusa. Creditorul nu are voie sa schimbe tipul de dobanda (din variabila in fixa sau invers) si nici sa majoreze rata dobanzii.

Creditorul trebuie sa elimine din contract comisioanele care nu sunt permise de OUG 50/2010 (cum este comisionul de risc). Creditorul nu are voie sa adauge alte comisioane in afara de cele prevazute de Ordonanta. Conform OUG 50/2010, se pot percepe numai urmatoarele comisioane: comision de administrare credit sau comision de administrare cont curent (nu ambele simultan), comision de rambursare anticipata de maxim 1% si numai la credite cu dobanda fixa, comision unic pentru servicii prestate la cererea consumatorilor, costuri aferente asigurărilor daca e cazul, penalitati. Comisionul de analiza dosar se poate percepe numai dupa semnarea contractului de credit, nu si in situatia in care creditul nu a fost acordat.

Modificarile din actul aditional nu pot cuprinde majorari ale costului total al creditului. Creditorul nu are voie sa redenumeasca comisioanele pe care legea ii cere sa le elimine. Actul aditional nu trebuie sa cuprinda alte modificari decat cele cerute de OUG 50/2010, in cazul in care creditorul vrea sa faca si alte modificari ale contractului, trebuie sa le prezinte intr-un act aditional separat. In cazul in care creditorul include si alte modificari decat cele impuse prin OUG 50/2010, acesta risca o amenda contraventionala cuprinsa intre 20.000 lei – 100.000 lei.

Cat timp am la dispozitie?

Modificarile impuse prin Ordonanta se aplica indiferent daca semnati sau nu actul aditional.
Orice alte modificari ale clauzelor contractuale referitoare la costuri si care nu sunt impuse prin OUG 50/2010 ar trebui cuprinse intr-un act aditional separat, care trebuie transmis consumatorilor cu cel putin 30 de zile inainte de aplicare si pentru care aveti la dispozitie 15 zile pentru a hotari daca acceptati aceste modificari.
Prin urmare, mergeti la banca sau la institutia financiara nebancara pentru a vi se inainta actul aditional intocmit de creditor ca urmare a modificarilor impuse prin OUG 50/2010. In cazul in care nu puteti sa va deplasaţi, luati legatura cu creditorul, solicitati in scris, prin scrisoare cu confirmare de primire, sa va transmita actul aditional. Luati acasa actul si studiati-l, nu semnati pe loc.
In cazul in care considerati ca actul aditional transmis de creditor ca urmare a aparitiei OUG 50/2010 nu respecta prevederile acesteia ori cuprind o interpretare abuziva a acesteia, va veti adresa fie creditorului, pentru o solutionare pe cale amiabila, fie Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorilor, fie instantei de judecata. Actul normativ nu prevede in mod expres un termen pentru astfel de situatii, insa este recomandabil sa faceti aceste demersuri cat mai repede deoarece creditorul poate percepe abuziv anumite costuri.

Cum imi dau seama daca actul aditional respecta prevederile OUG 50/2010?

Aveti nevoie de:
– o copie a OUG 50/2010;
– contractul original si eventuale acte aditionale pe care le-ati acceptat anterior;
– noul act aditional propus de creditor.

Identificati tipul de dobanda (fixa sau variabila) initial si verificati sa nu fie modificat. Creditorul nu are dreptul sa modifice dobanda din fixa in variabila sau invers. Stabiliti comisioanele pe care le aveati inainte de 21.06.2010 si verificati sa ramana numai cele acceptate de OUG 50/2010. Cititi toate celelalte prevederi din aditional si verificati daca prezenta lor e justificata de OUG 50/2010.

Ce forma trebuie sa aiba un act aditional valabil?

– Trebuie sa fie complet si personalizat, sa cuprinda toate datele creditorului, ale imprumutatului si datele contractului pe care il modifica. Toate rubricile cu valorile privind costurile creditului trebuie sa fie completate.
– Trebuie sa aiba numar de inregistrare de iesire cu data in care v-a fost inmanat.
– Trebuie sa fie act original care sa fie stampilat si semnat de emitent pe fiecare pagina.

Ce variante am privind acceptarea sau refuzul actului aditional?

– Daca nu semnati si nu contestati in scris, prevederile actului aditional intra in vigoare prin acceptare tacita. Prevederile care nu respecta OUG 50/2010 raman nule de drept, dar riscati sa fie aplicate in continuare de creditor. Le puteti contesta ulterior, in interiorul termenului de prescriptie.

– Daca ati contestat in scris actul aditional, creditorul este oricum obligat sa implementeze modificarile cerute de OUG 50/2010 in favoarea dumneavoastra.

Cum instiintez creditorul de faptul ca refuz actul aditional?

Depuneti la banca sau la institutia financiara nebancara o notificare privind neacceptarea conditiilor din actul aditional. Scrieti refuzul in doua exemplare, luati numar de inregistrare pe copie. Daca nu puteti sa va prezentati la creditor, trimiteti o scrisoare cu confirmare de primire.

Nu semnati actul aditional, nu faceti mentiuni, corectii, taieturi pe actul aditional. Aveti nevoie de un exemplar al actului, in forma legala emisa de creditor pentru viitoarele demersuri in instanta.

Ce cuprinde o notificare de refuz a actului aditional?

In primul rand datele dumneavoastra personale, complete (nume, adresa, CNP). Datele de identificare ale contractului de credit pe care il aveti cu creditorul. Date de identificare ale actului aditional pe care il contestati. Contestarea poate fi facuta global (refuzati intreg actul) sau partial (refuzati sau acceptati fiecare din clauzele din act). Nu e nevoie de formulari juridice si de motivare legala a refuzului, ci doar de precizari clare privind punctele pe care nu le acceptati.

Ce se intampla daca refuz actul aditional, imi poate cere creditorul banii inapoi?

Creditorul nu poate sa declare scadent creditul pentru neacceptarea unei modificari la contract. Daca un angajat al creditorului va preseaza sa semnati cu amenintarea scadentarii creditului, comite un abuz.

Care sunt etapele de rezolvare a unui diferend cu creditorul?

Puteti recurge la urmatoarele metode:
1. Incercarea de a rezolva pe cale amiabila neconcordantele. Toate notificarile se fac in scris si se iau numere de inregistrare sau confirmari de primire. Creditorul are la dispozitie maxim 30 de zile pentru a raspunde. Dupa 30 de zile, daca nu ati primit un raspuns, puteti prezuma ca ati fost refuzat si mergeti mai departe.

2. Sesizare depusa la Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorilor. Atasati la sesizare documentele de credit (contract si aditionale) si corespondenta (notificarile) dumneavoastra si a creditorului. Se analizeaza cazul dumneavoastra si cand creditorul este in culpa, se pot dispune sanctiuni si dispozitii de intrare in legalitate (conformarea contractului cu legea). Creditorul, la randul lui, se poate adresa instantei pentru contestarea masurii dispuse de CJPC.

3. Contestarea actului aditional de dumneavoastra direct la instanta de judecata. Actiunile initiate de consumatori (individual sau in grup) au o libertate mai mare privind cererile adresate instantei (pot include si pretentii materiale asupra creditorului).

Va recomandam sa parcurgeti cele 3 etape in ordinea mentionata daca doriti o rezolvare favorabila a cererilor dumneavoastra.

Daca voi contesta actul aditional, mai platesc ratele sau comisioanele in disputa?

Contestarea actului aditional nu suspenda obligatia dumneavoastra de a achita ratele conform contractului. Puteti ingheta achitarea ratei sau a costurilor in litigiu doar cu acordul scris al creditorului sau, in cazul in care va adresati instantei de judecata, doar daca aceasta aproba o astfel de cerere. Trebuie sa tineti cont de faptul ca, in cazul in care nu aveti castig de cauza, va trebui sa achitati creditorului atat costurile respective cat si cheltuielile de judecata. Efortul financiar poate fi substantial, luati o decizie numai dupa ce cantariti bine riscurile, timpul necesar si proportia intre castigurile posibile din diminuarea costurilor creditului si cheltuielile de judecata.

(completare 14.09.2010:)

Ce facem cu propunerile de act aditional care nu au elemente de identificare?

Am primit de la consumatori sesizari privind urmatoarele situatii: creditorul inmaneaza imprumutatului o propunere de act aditional nenumerotat, nedatat, fara numar de inregistrare, fara semnatura sau stampila – practic un document fara valoare legala. In unele cazuri, la cererea consumatorilor, creditorul accepta sa asume documentul prin inregistrare/stampilare/semnatura, alteori nu accepta si conditioneaza eliberarea unui act care sa indeplineasca toate conditiile legale doar daca este semnat/acceptat de client. In unele cazuri, continutul documentului cu numar de inregistrare eliberat la cerere difera de propunerea primita anterior.

In situatiile in care doriti sa refuzati o propunere de act aditional pe care creditorul nu si-o asuma, procedati astfel:
– atasati la notificarea de refuz copii ale proiectului de act aditional – in forma in care v-a fost inmanat de creditor
– mentionati in notificare documentul atasat cu toate elementele de identificare (numar/data act daca exista, data primirii, nr. pagini). Astfel obligati creditorul sa-si asume propunerea prin inregistrarea cu numar de intrare si aveti o referinta “stabila” pentru continuarea demersurilor.

In cazul in care doriti sa acceptati propunerea creditorului, la momentul in care va decideti sa semnati actul aditional, cel mai probabil vi se va inmana spre semnare un document care sa intruneasca toate cerintele legale. Atentie, continutul acestui document poate fi diferit de cel al propunerii primite anterior. Trebuie sa cititi versiunea finala si sa o comparati cu mare atentie cu cea primita spre studiu.

Biroul de presa
13.09.2010

OUG 50/2010

Luni, 13 Septembrie 2010 13:40

Contractele de credit, verificate de ANPC

In perioada 11 – 20.08.2010, secretarul de stat Constantin Cerbulescu, presedinte al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor a dispus verificarea respectarii prevederilor legale privind protectia consumatorilor la incheierea contractelor de credit de consum, cu sau fara ipoteca, de catre societatile bancare.

“Se spune ca o lege este buna daca oricine o poate intelege fara cunostinte de specialitate. Cu privire la OUG 50/2010 vedem deocamdata ca e foarte clara pentru consumatori, majoritatea profani in domeniul serviciilor financiare si impenetrabila pentru profesionistii din banci. Desi Ordonanta a intrat in vigoare din 21 iunie, am gasit unitati bancare in care se credea probabil ca respectarea prevederilor ei ar fi facultativa. Se pare ca multi nu au inteles nici litera nici spiritul acestei legi: obligatia de a respecta consumatorul si de a-l trata ca parte egala in conventia de credit”, a declarat presedintele ANPC.

In cadrul actiunii de control au fost verificate 255 de puncte de lucru ale societatilor bancare din toate judetele, cu exceptia municipiului Bucuresti.

Pentru abaterile constatate, comisarii ANPC au aplicat 73 de amenzi contraventionale in valoare de 1 339 000 lei si 74 avertismente. De asemenea, s-au dispus masuri de aducere la conformitate cu prevederile legale a clauzelor contractuale in termen de 15 zile.

Nereguli constatate in timpul controlului:

A. Precontractare- lipsa informarii precontractuale a consumatorilor prin furnizarea unui formular “Informatii standard la nivel european privind creditul pentru consumatori”;
– in formularul de informatii standard se mentioneaza, contrar legii, faptul ca respectivul consumator nu are dreptul de renuntare la contractul de credit in termen de 14 zile;
– nerespectarea termenului de minim 15 zile dintre data furnizarii formularului si data incheierii contractului;
– in formularul standard erau prevazute costuri aferente intocmirii dosarului de credit, percepute la momentul intocmirii dosarului si pe care creditorul nu le returneaza in cazul in care respinge dosarul respectiv;
– la momentul primirii cererii de credit, banca nu inmaneaza clientului un inscris datat, semnat si cu nr. de inregistare, care sa confirme faptul ca s-au predat toate actele necesare;
– in cererea de acordare a cardului de credit nu se mentioneaza dreptul consumatorului de renuntare la contractul de credit in termen de 14 zile;
– restrictionarea dreptului consumatorilor de a fi informati in scris, prin intermediul unei notificari, privind aprobarea cererii de credit, informarea de catre societatea bancara facandu-se numai prin SMS sau e-mail;
– informarea consumatorilor in legatura cu consultarea bazei de date se face numai verbal;
– incasarea unui tarif pentru interogarea Biroului de Credit in valoare de 5 lei;
– neasumarea obligatiei de a informa in scris consumatorii cu privire la respingerea cererii de credit;
– pliante publicitare referitoare la credite din care lipseau informatiile privind rata dobanzii aferenta creditului si dobanda anuala efectiva (DAE).

B. Contracte

– conditionarea dreptului consumatorilor de rambursare anticipata partiala a creditului prin impunerea unei „sume minime ce poate fi rambursata (…) egala cu cel putin 3 rate”;
– prezenta in contract a unei clauze prin care, in cazul in care banca modifica (unilateral) prevederi privind costurile creditului (comisioane, dobanzi etc), in urma notificarii consumatorul are “posibilitatea” sa accepte sau sa “renunte la serviciile contractate”; aceasta clauza este contrara legii care prevede expres ca in situatia in care consumatorul nu este de acord cu modificarile, contractul ramane nemodificat;
– nu se mentioneaza in contract obligatia bancii de a trimite notificari consumatorilor cu 30 de zile inainte de a modifica continutul clauzelor referitoare la costuri;
– in contractul de credit era prevazut comision pentru retragere de numerar din contul curent;
– clauza de exigibilitate ce poate fi considerata abuziva conform careia banca poate declara scadent si exigibil creditul in cazul in care clientul denigreaza sub orice forma banca sau angajatii ei;
– prezenta in contract a unei clauze care interzice clientului sa ia credite de la alte banci;
– prevedere in contract prin care banca isi rezerva dreptul sa rezilieze unilateral contractul daca imprumutatul nu utilizeaza creditul intr-un termen de cel mult 30 de zile lucratoare de la data tragerii;
– clauza prin care banca isi aroga dreptul de a compensa sumele datorate de imprumutat prin utilizarea discretionara a disponibilitatilor in orice moneda din orice cont (inclusiv depozite) deschis de imprumutat la banca;
– existenta unei clauze conform careia consumatorul declara ca toate clauzele contractuale au facut obiectul negocierii directe, conform prevederilor Legii nr. 193/2000;
– in contractul de credit nu era prevazuta nici o informatie privind atentionarea consumatorului despre raportarea sa la Biroul de Credit, Centrala Riscurilor Bancare si/sau alte structuri asemanatoare in cazul in care acesta intarzie cu achitarea ratelor scadente;
– lipsa din contract a mentiunii privind obligatia bancii de a oferi, in momentul incetarii contractului, un document care sa ateste faptul ca au fost stinse toate obligatiile dintre parti.

C. Proceduri, costuri aferente creditului

– nu se notifica clientii la modificarea ratei dobanzii ca urmare a variatiei indicelui de referinta;
– perceperea comisionului de administare credit concomitent cu cel de administare cont curent;
– perceperea unei dobanzii majorate cu 100% peste dobanda mentionata in contract.

D. Nereguli constatate in urma verificarii sesizarilor primite de la consumatori:

– perceperea comisionului de risc dupa data intrarii in vigoare a OUG 50/2010;
– banca nu a raspuns la reclamatii in termen de maximum 30 zile de la inregistrarea acestora si nu a depus diligentele necesare in vederea repararii eventualelor prejudicii cauzate consumatorilor.

Biroul de presa
13.09.2010

adminSeptember 16th, 2010 at 8:06 pm

Site compromis…..e foarte buna asta….nu este nimeni din umbra de la bcr,….doar un client al bcr care este nemultumit si doreste ca toata lumea sa afle de practicile bcr….doar asta sunt….am credit la bcr ca aproape toata lumea de pe acest site. Cand am fost la banca acu 8 luni cand nu mai puteam plati….”mi-au ras practic in fata” Mi-au oferit o scadere a ratei cu 30 euro si o marire a perioadei cu 15 ani…..TE BUSESTE RASUL….ASTA SUNT EU CRISTI D. Acu vreau ca lumea sa afle cum se “poarta” bancile cu clientii in cazul meu BCR

CRISTISeptember 16th, 2010 at 8:58 pm

Salutare din nou…Sunt tot eu CRISTI dar nu Cristi D alias admin…e mai mult ca sigur o coincidenta….cum am afirmat anterior sunt angajat Bcr si ar fi culmea sa fie cineva din Bcr in umbra acestui site…. D-le Mighel felicitari pentru cercetari…Nu am ce sa comentez…comentariile mele au fost din perspectiva unui angajat bancar dar si a unui persoane transpusa in situatia clientilor..Ca atare va doresc mult succes in procesul cu Bcr sau mai exact pe viitor cu statul roman…Sper sa postati pe site mometul cand veti castiga procesul!!!
Am comentat aici tocmai pentru ca asa pot pot intelege mai bine clientii care i-am consiliat pana acum dar si de acum inainte si totodata am vrut sa expun cateva idei personale dar zic eu cat se poate de logice! Admin te rog frumos sa mergi din nou la banca pt ca intre timp au aparut si alte metode de restructurare a creditelor, OK?
Ne mai auzim……pana atunci MULT SUCCES TUTUROR!!!!

CRISTISeptember 22nd, 2010 at 7:10 pm

Va salut din nou…a-ti citit azi comunicatul de presa dat de ANPC vis-a-vis de actele aditionale? Printre altele ANPC spune clar ca marja fixa din contr initiale poate fi majorata. Cat ? marja + Euribor/Robor 6M = dob actual la credit!!!!!! Asta inseamna ca BCR majorat marja in mod legal …..ASTEPT COMENTARII !Pana atunci va informez ca BCR a lansat cel mai tare produs numit CASA MEA(va fi difuzat mult in media) cu marja de 4,5 fixa + Euribor 6M, DAE maxim 6,5%…asigurare locuinta gratuit…Ce parere aveti ? BCR GANDIM LA FEL…In loc sa va chinuiti degeaba cu procesele mai bine a-ti face refinantare!
Toate cele bune!

P.S. creditul CASA MEA e pentru refinantare imobiliare si ipotecare, achizitie locuinte DAR NU si pentru refinantare Maxicredit!

OVIDIUSeptember 24th, 2010 at 11:11 am

http://stirileprotv.ro/stiri/social/salariatii-statului-pot-alege-salariul-pe-card-sau-de-la-casierie.html
AS PROPUNE CA O CONTRA MASURA LA POLITICA BANCILOR SA NU MAI LUAM BANII PE CARD SI SA-I LUAM DIRECT DE LA CASIERII.UNDE SE POATE .MAI ALES CEI DIN MEDIU PUBLIC CARE AU FOST OBLIGATI SA-SI PRIMEASCA SALARIILE PE CARD.

solnitzaJanuary 21st, 2011 at 12:29 pm

Asigurare gratuita pentru locuinta pe naiba… mi-au comunicat dupa o luna ca trebuie sa am la dosar o asigurare de locuinta pe care s-o platesc eu, cea gratuita de fapt nu acopera nimic, e un produs integrat creditului. Peste tot scrie ca pot “OPTA” pentru asigurarea gratuita sau pentru una facultativa, iar ei imi cer acum sa fac una obligatorie.

pedroMarch 31st, 2011 at 7:08 am

Atentie la bancile austriece : ERSTE ( BCR ), RAIFFESEIN SI VOLKSBANK prezente in Romania. Doamne-fereste de alte mostruozitati austriece !!!

Leave a comment

Your comment

Comunitatea de lupta impotriva politicii de creditare ale Bancii Comerciale Romane, Credit BCR, BCR, OUG 50/2010 is powered by creditbcr.ro | Entries (RSS) and Comments (RSS)| Forumul Credit BCR